Foto: Yevgeniy Sorochin / “Gazeta.uz”

Muzey yashaydi

Poytaxtdagi parovozlar muzeyi rekonstruksiyasi
qanday kechmoqda?
2021-yil iyun oyidan buyon Toshkent temir yo‘l texnikasi muzeyida taʼmirlash ishlari olib borilmoqda. Muzey rekonstruksiya paytida atayin tashrif buyuruvchilar uchun yopilmadi. “Gazeta.uz” muxbiri Natalya Silkina muassasa direktori bilan muzey fondini to‘ldirish, uning rekonstruksiyasi va kelajagi haqida suhbatlashdi.
O‘z tarixiga ega muzey
Xalq orasida «Parovozlar muzeyi» deb ataladigan Toshkent temir yo‘l texnikasi muzeyi tarixi 1988 yildan – O‘rta Osiyo temir yo‘lining 100 yilligi nishonlangan yildan boshlanadi. O‘shanda Toshkentdagi Shimoliy vokzalda avval ushbu temir yo‘lda faoliyat ko‘rsatgan lokomotivlar kolleksiyasi namoyish etildi. Ko‘rgazma umumiy eʼtibor va qiziqish uyg‘otdi. Poytaxt aholisi va mehmonlarining iltimosiga ko‘ra, shahar hokimligi ko‘rgazmani doimiy qilib qoldirish bo‘yicha qaror chiqardi. Shunday qilib, 1989-yil 4-avgustda – Temiryo‘lchilar kunida Temir yo‘l texnikasi muzeyining tantanali ochilishi bo‘lib o‘tdi.

“Toshkent-1” teplovoz deposi mehnat faxriysi M. A. Rahimov (chapdan birinchi) Toshkent markaziy vokzalida O‘rta Osiyo temir yo‘lining 100 yilligiga bag‘ishlangan ko‘rgazmada ekskursiya olib bormoqda, 1988-yil.

Foto: Kinofotofonohujjatlar davlat arxivi

Bugungi kunda muzey eksponatlari safidan o‘nlab parovoz va teplovozlar, shuningdek, o‘tgan asrning bir necha elektrovozlari va taʼmirlash-qurilish texnikasi namunalari o‘rin olgan. Muzey hududida tomosha ekskursiyasini amalga oshirish mumkin bo‘lgan tor izli temir yo‘l ishlab turibdi.

Toshkent markaziy vokzalida O‘rta Osiyo temir yo‘lining 100 yilligiga bag‘ishlangan ko‘rgazma ekskursovodlaridan biri, 1988-yil.

Foto: Kinofotofonohujjatlar davlat arxivi

Taniqli transport tadqiqotchisi, Rus geografiya jamiyati aʼzosi, transsib.ru veb-ensiklopediyasi muallifi Sergey Sigachev “Gazeta.uz”ga Toshkent parovozlar muzeyi juda noyob ekanligini taʼkidladi. Muzeyda ko‘plab nodir namunalar mavjud.
«Masalan, 1944-45-yillarda AQSHdan 68 nusxada olib kelingan ALCO kompaniyasining “Da” (dizel Alco) seriyali “Lend-Liz” teplovozi. Toshkent muzeyi ekspozitsiyasida mavjud bo‘lgan panorama tomoshaga mo‘ljallangan ikki qavatli vagonga kelsak, umuman olganda u bugungi kunda saqlanib qolgan yagona namuna hisoblanadi».
2016-yil noyabr oyida Soyibjon Xo‘jayev muzey direktori etib tayinlangan. Bungacha u Temiryo‘lchilar madaniyat saroyida ishlab, ijtimoiy faoliyat bilan shug‘ullangan. “Gazeta.uz” u bilan muzeydagi rekonstruksiya ishlarining borishi va muzey kelajagi haqida suhbatlashdi.
O‘zgarishlar vaqti
«Men har doim madaniy va ijtimoiy faoliyatni yaxshi ko‘rganman. Shu bois “O‘zbekiston temir yo‘llari” aksiyadorlik jamiyati rahbariyati Toshkent temir yo‘l texnikasi muzeyiga direktor bo‘lishni taklif etganida, mamnuniyat bilan qabul qildim», – deydi Soyibjon Xo‘jayev.
Uning so‘zlariga ko‘ra, uning uchun yangi rahbar sifatida muzeyga yangi hayot kiritish, uni taʼmirlash va rekonstruksiya qilishga erishish boshidanoq prinsipial ahamiyatga ega edi.
«2017-yilda jamoamiz tashabbusi bilan muzeyni to‘liq rekonstruksiya qilish loyihasi ishlab chiqildi. Unda Kichik halqa yo‘li va Farg‘ona yo‘li ko‘chalari chorrahasida joylashgan ko‘prik tomonidan muzeyga ikkinchi kirish eshigi tashkil etish, hududni to‘liq obodonlashtirish, bolalar maydonchasi, dam olish va ko‘ngilochar maskanlar qurish ko‘zda tutilgan edi, – deydi Soyibjon Xo‘jayev. – Loyiha “O‘zbekiston temir yo‘llari” rahbariyatiga yoqdi. Ammo o‘sha vaqtda ular Toshkentda metro qurilishi bilan shug‘ullanayotgan edilar, shuning uchun [rekonstruksiya] muayyan muddatga qoldirildi».
реклама
реклама
Direktorning taʼkidlashicha, birinchi loyiha 15 mlrd so‘mga baholangan. Bu uni amalga oshirishni juda qimmatga tushirdi. Keyinchalik rekonstruksiya bo‘yicha ikkinchi taklif paydo bo‘ldi. U, birinchisidan farqli o‘laroq, muzey va uning kolleksiyasi konsepsiyasiga tub o‘zgarishlar kiritishni nazarda tutmadi.
«Dizaynerlik byurolariga takroran loyiha so‘rovini yuborganimizda, bizga muzeyni rekonstruksiya qilish bo‘yicha nou-xau yechimlarigacha bo‘lgan turli takliflarni kiritishdi. Ammo biz real muddatlarda amalga oshirilishi mumkin bo‘lgan eng real narsalarni qidirdik. Zamonaviy texnologiyalarni bosqichma-bosqich joriy etish kerak. Axir ham muzey xodimlari, ham tashrif buyuruvchilar ulardan, ularning barcha vazifalaridan foydalanishni bilishi kerak-ku. Agar muzeyga bir vaqtning o‘zida barcha eng so‘nggi texnologiyalarni olib kirsak, kollaps yuzaga kelgan bo‘lardi», - deydi direktor.
Shu bois, rekonstruksiyani asta-sekinlik bilan, O‘TY tomonidan byudjetni bosqichma-bosqich ajratgan holda amalga oshirishga qaror qilindi. Rejaga ko‘ra, 2025-yilgacha muzey o‘z qiyofasini bosqichma-bosqich o‘zgartirishi hamda zamonaviy va texnologik bo‘lishi kerak.
«Bosqichma-bosqich ishlar yaxshi, shunda muzeyni butunlay yopish shart bo‘lmaydi, – deydi Soyibjon Xo‘jayev. – 2020-yilda muzeyda payvandlash ishlari olib borildi va u yopildi, o‘shanda odamlar uni buzish va sotish haqidagi mish-mishlarni tarqatib yubordi. Odamlar mendan tez-tez: "Muzey o‘rnida biznes markazi quriladi, degani rostmi?" – deb so‘rashadi. Ko‘p vaqtim javob berishga ketardi. Shuning uchun bu safar biz hamma narsani ochiq eshiklar ortida qilishga qaror qildik».
Direktorning so‘zlariga ko‘ra, rekonstruksiyaning birinchi bosqichini Navro‘zgacha yakunlash rejalashtirilgan. Mart oyiga qadar barcha beton ishlari yakunlanishi kerak: piyodalar yo‘lagini yotqizish, kichik parovoz-gorkali bolalar maydonchasini qurish va har bir eksponatni bordyur bilan himoyalash rejalashtirilgan. Soyibjon Xo‘jayev bordyur bilan himoyalash rejasini eksponatlar xavfsizligi va ularni qo‘riqlash choralari bilan bog‘ladi. Ulardan faqat beshtasi interaktiv bo‘lib qoladi.
«Bahorga qadar biz yana ikkita parovozni tomosha uchun ochamiz (hozir uchtasi ochiq – tahr.), shunda tashrif buyuruvchilar ularga nafaqat qo‘l tegizishlari, balki ularni ichkaridan ham to‘liq o‘rganishlari mumkin bo‘ladi», — deya ishontirdi direktor.
Bugungi kunda muzey kolleksiyasida turli mamlakatlarda ishlab chiqarilgan 45 ta eksponat: 12 ta parovoz, 18 ta teplovoz, 3 ta elektrovoz, shuningdek, o‘tgan asrda ishlab chiqarilgan har xil turdagi vagonlar va taʼmirlash-qurilish texnikasi o‘rin olgan.

2020-yilda lokomotivlar bittaga kamaydi. Muzeyning eski eksponati bo‘lgan 1914-yilgi “Ov” (qo‘y) teplovozi poytaxtdagi «G‘alaba bog‘i»ga olib borildi. Parovozlar muzeyidagi uning o‘rnida yashil hudud paydo bo‘ldi.

Soyibjon Xo‘jayevning aniqlik kiritishicha, rekonstruksiya ishlari olib boriladigan umumiy maydon 15 ming kvadrat metrdan ortiq. Smeta bo‘yicha xarajatlar 1,4 mlrd so‘mni tashkil etadi. Shundan bugungi kunga qadar 300 mln so‘m sarflangan.
«2025-yilga borib zamonaviy meʼyor va talablarga javob beradigan muzeyga ega bo‘lishimiz uchun 3-5 bosqichda va taxminan 10 mlrd so‘m yig‘ishni rejalashtirganmiz, – deydi direktor. – Ayni paytda butun hududni obodonlashtirish kerak va keyingi qadam, agar rahbariyat tasdiqlasa, alohida ikki qavatli bino qurish bo‘ladi».
реклама
реклама
Soyibjon Xo‘jayevning fikricha, ushbu binoga interaktiv installyatsiyalar hamda tarixiy artefaktlar kolleksiyasini joylashtirsa bo‘lardi. Rejaga ko‘ra, ikkinchi qavat (birinchi qavatda maʼmuriyat joylashadi) zamonaviy taʼlimiy dasturlar, tadbirlar, maʼruzalar va tematik filmlar namoyishi uchun maydoncha bo‘lishi mumkin.
«Bizga bu bino juda zarur, chunki namoyish qiladigan narsalarimiz bor. Odamlar muzeyga kelishadi, eksponatlarni tomosha qilishadi, lekin ularning butun tarixiy zalvori va ijtimoiy ahamiyatini hamma ham tushunavermaydi, – deydi direktor. – Va hattoki eksponatlar haqidagi maʼlumotlar bitilgan taxtachalar ham ular haqidagilarning kichik bir qisminigina so‘zlay oladi. Lekin interaktiv makonni tashkil eta olsak, muzeyimiz kattalar va bolalar temir yo‘l va temir yo‘l transporti tarixi bilan chuqurroq tanishadigan, temir yo‘l kasblarini o‘rganadigan, eski temir yo‘l fonarini, telefon, soatni ko‘rishi mumkin bo‘lgan maskanga aylanadi. Bizda bu narsalarning barchasi bor, lekin ularni joylashtirish uchun joy yo‘q».
Buyumlar va artefaktlar kolleksiyasini to‘ldirishda befarq bo‘lmagan tashrif buyuruvchilarda baxtli tasodif bilan saqlanib qolgan tarixiy buyumlar ham hisobga olinadi. Dunyodagi ko‘plab muzeylar o‘z fondlarini to‘ldirishning ushbu usulidan foydalanadi.

Bundan tashqari, Toshkent temir yo‘l texnikasi muzeyi parovozlar kolleksiyasini ikki-uchta eksponat bilan to‘ldirish rejalashtirilmoqda. Ular uchun joy ham bor. Bundan tashqari, Qo‘qonda eski parovoz topilgan. Biroq Soyibjon Xo‘jayev u haqdagi maʼlumotlarni atayin oshkor qilmadi.
«Uni tartibga keltirib, muzeyga qo‘yishimiz bilanoq darhol hammasini ko‘rasiz», – deya ishontirdi u.
Hozirda eksponatlar yonida axborot yorliqchalari yo‘q. Ularning barchasi qayta ishlanmoqda, chunki avval ular faqat o‘zbek (kirill) va rus tillarida maʼlumot bergan. Lavhachalar mart oyigacha paydo bo‘ladi va uchta tilda: o‘zbek (lotin), rus va ingliz tilida bo‘ladi. Direktorning so‘zlariga ko‘ra, uch yil ichida sensorli axborot kiosklari ham paydo bo‘ladi.

Muzey hududini ko‘kalamzorlashtirish haqida gapirar ekan, direktor o‘tgan yili bu yerda pavlovniya – 30 metrgacha balandlikda o‘sadigan ko‘p yillik daraxtlar ekilganini taʼkidladi. Katta bargli bu sersoya daraxtlar issiq kunlarda tashrif buyuruvchilarni jaziramadan himoya qiladi.
Yashildan qoraga
2021-yil iyul oyida muzeydagi barcha eksponatlar va panjaralar bo‘yalgan. Eksponatlar ochiq osmon ostida turgani uchun yuqori sifatli, korroziyaga qarshi bo‘yoqlar kerak. Buning uchun iqtisod qilinmadi. «Eng yaxshisini bir yil kafolati bilan oldik», – deya ishontirdi direktor.

Muzeyning birinchi va, ehtimol, asosiy eksponati – bu SU 250-94 sovet yo‘lovchi parovozi. Dunyoda ularning soni 250 tadan bir oz ko‘proq. Qayerdadir ular metallolomga ketgan, lekin bu yerda afsona bo‘lib turibdi – Markaziy Osiyoda yagona. Aynan shu parovoz atrofida uning tarixiy qiyofaga mos tushishi borasida bahslar ketmoqda.
Transport tadqiqotchisi Sergey Sigachev muzey eksponatlarni bo‘yashga beparvolik bilan yondashganiga eʼtibor qaratdi. Uning so‘zlariga ko‘ra, Sovet Ittifoqida barcha yo‘lovchi lokomotivlari yashil rangga, yuk tashuvchi lokomotivlar esa qora rangga bo‘yalgan.
«Biroq muzeyda SU parovozi negadir “yuk parovozlari”ning qora rangiga bo‘yalgan. Men bunday qo‘pol xatolar tuzatilishini juda xohlardim, buni tuzatish unchalik ham qiyin emas. Muzey xodimlari bo‘yashga, texnikaning asl detallari aks etib turishiga alohida eʼtibor berishlari kerak. [Ushbu texnika uchun o‘z davrida ishlatilgan] rang sxemalaridan foydalanish kerak. Bularning barchasi Tarmoqda bor, maxsus adabiyotlarda mavjud va texnikani o‘z davriga moslashtirish kerak».
Muzey direktori Soyibjon Xo‘jayevning aytishicha, 2021-yilgacha SU 250-94 parovozi o‘zining yashil rangiga bo‘yalgan.
«Buni tarixiy ko‘rinishning to‘g‘ridan-to‘g‘ri buzilishi deb bo‘lmaydi, chunki birinchi parovozlar qora rangda bo‘lgan, – dedi direktor. — Biroq o‘tgan yili O‘TY rahbariyati tajriba o‘tkazdi va amaliylik nuqtai nazaridan SUni yashildan qora rangga bo‘yashni taklif qildi. Yana bir yo‘lovchi parovozi P36 ham ko‘kdan qora rangga qayta bo‘yalgan».
Soyibjon Xo‘jayevning so‘zlariga ko‘ra, eksponatlarni qora rangda saqlash muzey uchun arzonga tushadi.
«Yashil va moviy ranglar tezroq o‘chadi, shuning uchun eksponatlarni har ikki-uch oyda bir marta bo‘yash kerak bo‘ladi. Dastlabki hisob-kitoblarga ko‘ra, bitta lokomotivni bo‘yash uchun taxminan 40 kg bo‘yoq kerak bo‘ladi. Bu 2 mln so‘mga yaqin, – deydi direktor. – Tan olaman, ko‘pchilik tashrif buyuruvchilarga yashil SU ko‘proq yoqardi. Balki joriy yilda rahbariyat lokomotivlarni avvalgi ranglariga qaytarishga qaror qilar».
реклама
реклама
Teatrda asosiysi – tomoshabin, muzeyda — tashrif buyuruvchi
2019-yilda muzeyga rekord darajadagi 36 ming kishi tashrif buyurgan. 2020-yilda pandemiya tufayli ularning soni kamaydi, bir yildan so‘ng muzey 22,5 mingdan sal ko‘proq odamni qabul qildi. Soyibjon Xo‘jayevning aytishicha, muzeyga asosan poytaxt aholisi, ko‘proq oilaviy juftliklar keladi. Pandemiyadan oldin xorijlik sayyohlar ham tez-tez kelardi.

Bugungi kunda kirish chiptasi narxi 18 yoshgacha bo‘lgan bolalar uchun 3000 so‘m, kattalar uchun 6000 so‘mni tashkil etadi. 7 yoshgacha bo‘lgan bolalar bepul kiradi. Bundan tashqari, seshanba va juma kunlari barcha voyaga yetmaganlar uchun kirish bepul. Maktab o‘quvchilari odatda shu kunlarda kelishadi.
«Rahbar sifatida mening eng muhim vazifam – muzeyning o‘z faoliyati natijasida daromadini oshirish hisoblanadi. Muzey yiliga 100 mln so‘mdan ortiqroq daromad ko‘rishini istaymiz», – deydi Soyibjon Xo‘jayev.
O‘tgan yili muzey yirik sayyohlik kompaniyalari bilan turistlarni olib kelish bo‘yicha kelishuvga erishdi. Bu yilgi rejalarda Toshkentdagi ko‘pchilik maktablar bilan muzeyga bepul ekskursiya tashkil etish bo‘yicha kelishish ham o‘rin olgan.
Bunday madaniy sayohatlar bolalarni kafe va savdo markazlariga sayohatdan ko‘ra ko‘proq rivojlantirishiga direktorning ishonchi komil. Bundan tashqari, maktab sayohatlari hisobiga muzeyga oilaviy sayohatlarni ommalashtirish va uning daromadini oshirishi mumkin.
«Menimcha, bugungi kunda O‘zbekiston muzeylari tizimli inqirozni boshidan kechirmoqda. Ular jamiyat tomonidan qadimiy va eskirgan nimalargadir aloqador narsa sifatida qabul qilinadi”, – deb hisoblaydi direktor. – Ularning ozchiligi chet eldagilar bilan raqobatlashishi mumkin, to‘liq rekonstruksiya va taʼmirlash esa ularning juda kam qismida amalga oshirilmoqda. O‘ylaymanki, inqirozli vaziyatning yuzaga kelishi qaysidir darajada muzey rahbarlariga ham bog‘liq, ular o‘z ishini yaxshi ko‘rishlari kerak. Biz yondashuvlarni o‘zgartirishimiz lozim».
Muzeyda qancha noyob eksponatlar saqlansa, aholining unga bo‘lgan qiziqishi va eʼtibori shunchalik yuqori bo‘ladi, deya taʼkidladi Soyibjon Xo‘jayev.
«Bizda ular – ko‘pchilikni tashkil etadi. Ochiq osmon ostidagi muzeyimizning MDHdagi eng yaxshi temir yo‘l texnikasi muzeylaridan biriga aylanishini istardim. Bu bizning tariximiz va g‘ururimiz, shuning uchun muzey yashashi kerak. Va tez orada barcha yangi ranglari bilan yashnaydi».
Matnni Natalya Silkina tayyorladi.
Fotosuratlar mualliflari: Yevgeniy Sorochin,
Kinofotofonohujjatlar davlat arxivi.
Matn va grafik materiallarga bo‘lgan barcha huquqlar “Gazeta.uz” nashriga tegishli. “Gazeta.uz” internet-nashri saytida eʼlon qilingan materiallardan foydalanish shartlari bilan quyidagi havola orqali tanishishingiz mumkin.

Qiziqarli narsalarni bilasizmi? U haqida boshqalarga aytib bermoqchimisiz? O‘z hikoyangizni sp@gazeta.uz elektron manziliga yuboring.

Materialga izohlar

Izohni jo‘natish Chiqib ketish Bekor qilish Muallif: 6000 ta belgi qoldi.
"Gazeta.uz"da ro‘yxatdan o‘tish

Qo‘shimcha imkoniyatlarga ega bulish uchun saytda ro‘yxatdan o‘ting